Cruciale gesprekken
Juist die lastige gesprekken brengen u vaak verder!
U bent knap communicatief. Al zegt u het zelf. Zit niet snel om een praatje of gevatte oneliner verlegen. Maar als het persoonlijker en lastig wordt toch wel eens met de mond vol tanden? Of ontploft u?
Mensen zijn het niet automatisch altijd met elkaar eens. Logisch, ze verschillen. Hun opvattingen, inzichten en meningen dus ook. Net als hun belangen overigens. Waar mensen samen werken, komt u die verschillen vanzelf tegen. Soms heel expliciet, soms blijven ze ook (te) lang impliciet en onder de radar.
Veel mensen vinden het lastig om constructief met elkaar over die verschillen te spreken. Daardoor blijft er veel onbesproken en onopgelost. Aanzienlijk meer dan verstandig is, omdat het geregeld ook cruciale gesprekken met veel impact op uw succes en dat van uw organisatie betreft.
Dit gebeurt bijvoorbeeld uit angst voor de reactie van de ander. Of omdat men niet goed weet hoe het gesprek aan te pakken zonder de relatie in gevaar te brengen. Uitstel van dergelijke gesprekken maakt dat het gaat broeien en groeien. Als het maar serieus genoeg is: voor uzelf, voor de ander. Er is emotie in het spel is en er spelen belangen. Dus komt er zeer waarschijnlijk een moment dat de bom barst. Dan rest vaak weinig anders dan scherven ruimen.
Zover hoeft het helemaal niet te komen. U voelt doorgaans al veel eerder aan dat er iets niet in de haak is. En de betrokken collega, medewerker of klant zelf ook. Maar die kunt u niet direct veranderen. Het goede nieuws? Uw eigen gedrag echter wel!
Doe dat vooral. Zorg ervoor dat u wel weet hoe u het aanpakt. En hoe zeker niet. Spreek mensen met meer zelfvertrouwen aan op ongewenst gedrag. En stel het bespreken van die samenwerking belemmerende meningsverschillen niet langer uit, maar doe er ‘gewoon’ iets aan. Leer beter het gesprek voeren dat u daadwerkelijk een stap verder brengt.
MASIVe helpt u beter te worden in het voeren van 'lastige' gesprekken.
Met wie dan ook. Waarover dan ook.
Mensen en organisaties die deze vaardigheden beheersen, zijn aantoonbaar succesvoller dan zij
die dit op z'n beloop laten.
Zowel zakelijk als privé.
Hoe
kunnen
wij
helpen?
Wilt u stoppen met weglopen van lastige situaties of ontploffen als u er niet uit komt? Leer:
- beter snappen waarom we reageren zoals we doen
- vaststellen wat uw eigen rol en aandeel in de situatie is
- bepalen of u een gesprek moet voeren en wat het juiste gesprek is
- kijken of de setting goed is om het door u gewenste gesprek te voeren
- nagaan hoe u wel de juiste setting kunt creëren
- uw eigen verhaal te brengen met ruimte voor het verhaal van de ander
- tot een wederzijds bevredigende oplossing en afronding te komen
- effectief de dialoog te kiezen en cruciale gesprekken beter aan te pakken