Waardecreatie in beeld
Schiet met scherp,niet met hagel!
Heeft u een hoop goede ideeën? En kunt u die razendsnel omzetten in nieuwe producten en diensten? Maar slaan ze toch niet altijd aan, en blijven ze soms ook achter qua verwacht rendement?
Gerede kans dat u dan niet exact weet waarom uw huidige klanten nu bij ú kopen. En niet bij uw concurrent. Heel veel ondernemingen hebben dat niet zo scherp voor ogen als je zou kunnen denken.
Zij weten in feite niet precies hoe ze nu waarde creëren. Welke elementen van hun product of dienst maken dat zij de voorkeur krijgen van hun klant. Welk groot probleem ze nu echt oplossen, of in welke voor de klant belangrijke behoefte ze voorzien.
Desondanks vergaat het veel van die ondernemingen best lang goed. Meestal totdat … zich in de omgeving serieuze veranderingen beginnen voor te doen. Concurrentie uit onverwachte hoek bijvoorbeeld. Of een drastisch veranderende marktvraag. Nieuwe technologie. Substitutie. Hoe het ook zij, het tij keert.
Nieuwe successen creëren gaat echter niet vanzelf. Met goede ideeën en een hoop enthousiasme komt u natuurlijk een heel eind. Als het gaat om het realiseren van nieuwe producten en diensten tenminste. Maar dat maakt ze nog niet meteen een succes.
Voorbeelden te over, van al dan niet met veel bombarie gebrachte innovaties die uiteindelijk toch flopten. Met alle narigheid van dien, voor zowel de bedenkers als vroege gebruikers.
Succes is niet louter een kwestie van toeval of geluk. Dat kan het zeker zijn overigens. Maar u kunt de genade wel degelijk meer sturing geven dan u nu wellicht denkt. Een toenemend aantal ondernemingen doet dat ook allang. Wilt ook u uw toekomstig succes liever niet aan het toeval overlaten?
Maak dan van het bedenken van nieuwe producten of diensten een ontwerpproces voor waardecreatie. Zorg dat u weet welke doelgroepen u welke waarde kunt leveren via welke propositie. En waarom zij klant willen worden bij u en nergens anders. Zorg dat u snapt wat daarvoor nodig is en wat u uniek maakt. En hoe u ervoor zorgt dat die combinatie ook echt rendeert.
Schiet voortaan met scherp, anticipeer effectief op cruciale veranderingen in het speelveld, test uw kritieke aannames en creëer blijvend waarde!
MASIVe helpt u scherp inzicht te krijgen in de behoeften van uw (potentiële) klanten. In wat u te bieden heeft. Hoe u daarmee een rendabele propositie creëert. En hoe dit bij elkaar komt in een sterk businessmodel.
Hoe
kunnen
wij
helpen?
Creëert u liever producten en diensten die echt waarde hebben voor uw klanten? Wilt u:
- uw huidige businessmodel(len) en waardecreatie in kaart brengen?
- een businessmodel evalueren om van daaruit verder te kunnen groeien?
- beter snappen waarom uw huidige klanten bij u kopen?
- nieuwe klant(groepen) beter doorgronden?
- beter (vooraf) snappen waarom een waardepropositie wel/niet werkt?
- het risico van niet-werkende oplossingen systematisch reduceren?
- voortaan oplossingen die wenselijk, haalbaar en rendabel zijn?